Creativeheads

Foliering av bil

Foliering av bil er en svært effektiv måte å fornye bilens utseende eller markedsføre en merkevare på. Med bilfolie vil bilen bli synlig, enten det er i kø, på parkeringsplassen eller på motorveien. Vi i Creative Heads kan hjelpe deg hele veien fra design til ferdig foliert bil!

Hva betyr foliering av bil?

«Vinyl», «wrap, «bildekor», kjært barn har mange navn. Bilfolie er klebrig folie som festes over lakken på bilen. Den store fordelen med folie, er at den kan fjernes uten noen skader eller merker på lakken under. Foliering av bil er en trygg og kostnadseffektiv måte å gi ditt kjøretøy en helt ny look, samtidig som du beskytter lakken. Du kan få enkle, små elementer på bilen, eller dekke hele kjøretøyet med folie. Det kan også legges flere lag oppå hverandre, eksempelvis hvis du både ønsker en ny farge på bilen og å få frem logoen til bedriften din. 

Folieringen legges på av profesjonelle montører. Skal du foliere større deler av bilen demonterer montørene først deler av bilen, før de så klistrer folien på. Montørene sørger for å fjerne eventuelle luftbobler for at dekoren skal sitte helt perfekt, og varmepistol benyttes for å forme folien rundt kantene. Foliering av bil er dermed et godt alternativ for å friske opp bilens utseende. I tillegg kan montørene raskt og enkelt fjerne folien, slik at bilen til enhver tid ser ut akkurat slik du ønsker.

Hva koster foliering av bil?

Bilfolie er en kostnadseffektiv måte å friske opp utseende på bilen. Foliering av bil er også billigere enn et nytt lag med lakk.

Vurderer man folie på bilen, er det også viktig å tenke over hva man får ut av det. Er du en privatperson, kan bilfolie være en billig måte å skifte farge på bilen. Eier du en bedrift, er det mange fordeler med å foliere bilen. Ved å benytte bilen som en flate for markedsføring av din bedrift, sørger du for at mange flere er klar over merkevaren. Ser man på rekkevidden av eksponering, er det et mye billigere alternativ enn for eksempel et skilt eller en plakat. 

Prisen på foliering av bil påvirkes av flere faktorer. Størrelsen på bilen, hvilken type folie som brukes, hvor stor del av bilen som skal folieres og metoden som benyttes. Helfoliering er eksempelvis dyrere enn å bare legge folie på panser og dører.

Du kan også velge å foliere større deler av bilen, men utelate håndtak, speil og støtfanger. Her er det mye rom for å være kreativ og samtidig ikke tømme lommeboken! I tillegg er det verdt å huske på at folien også fungerer som beskyttelsesfolie for lakken. Her er det altså penger å spare på vedlikehold.

Fordeler med foliering av bil

Du har sikkert sett det i trafikken. En bil kjører forbi med et budskap på karosseriet. Bilen skiller seg ut fra resten av trafikken, og allerede ved øyekast får du med deg hvem avsender er. Et reklameskilt i bevegelse, rett og slett. Ved å legge folie på bilen sørger du for at trafikantene rundt deg får med seg din merkevare. Bedriften din blir «top of mind» for de rundt deg.

Dette er en av de store fordelene ved å bruke bildekor som markedsføring. Bilen er i bevegelse, og kan dermed kommunisere til flere i målgruppen enn eksempelvis et stillestående skilt. Bilen er på mange forskjellige steder i løpet av en dag. Om det er i kø på vei til jobb, på parkeringsplassen på kjøpesenteret, eller i oppkjørselen hjemme. Bilen er en særdeles effektiv plattform.

Er du en privatperson, byr bilfoliering på mange spennende muligheter. Ønsker du en matt finish? Eller kanskje bilen hadde sett stilig ut i karbon? En lite tidkrevende og svært kostnadseffektiv måte å endre bilens utseende på.

En annen fordel med foliering av bil, er at det også fungerer som en beskyttelsesfolie. Folien beskytter nemlig mot UV-stråler, steinsprut, regn, riper og generell slitasje som kan forkomme. Det er dermed en kostnadseffektiv måte å bevare gjenkjøpsverdien på bilen. Det er også rimeligere enn lakkering, og enkelt å bytte.

Foliering av bil for markedsføring

Foliering av bil kan fungere svært godt som reklame for en merkevare. Effektiviteten av markedsføringen avhenger dog av at kommunikasjonen og designet er nøye gjennomtenkt. Her er et profesjonelt og tydelig design avgjørende for at budskapet skal komme frem og oppfattes på riktig måte. Målgruppen må kunne oppfatte hva du forsøker å si på kort tid. Dette krever nøye planlegging og profesjonell utførelse. Et godt gjennomtenkt budskap, kombinert med effektivt og profesjonelt design, sørger for at budskapet kommer frem slik det skal.

Her er det mulig å være kreativ. I noen tilfeller kan en få frem budskapet tydeligere ved å bare foliere visse deler av bilen, mens andre ganger vil en helfoliering kommunisere best. Her er hvordan og hvorfor viktige spørsmål å ta stilling til. En nøye gjennomtenkt strategi, kombinert med stilfullt design og folie av kvalitet, kan dermed gjøre bilen til et effektivt og spennende format.

Hvilke typer bilfolie finnes?

Foliering av bil kan gjøres på flere måter, uansett om det bare for bytte farge på bilen eller for å markedsføre en bedrift. Hvilken type en bør velge avhenger av hva man ønsker å oppnå, og hva som eventuelt skal kommuniseres. Under finner du ulike typer bilfoliering man kan benytte seg av.

Enkel dekor

Ønsker du å få frem navnet på merkevaren din, kontaktinformasjon, eller bare legge til noen dekorelementer, er enkel dekor et alternativ. Enkel dekor består som oftest av fire til fem elementer. Det kan brukes for å legge til noen designelementer på bilen, eller for å kommunisere logo og kontaktinformasjon til din bedrift. Dette er en god løsning hvis man ikke ønsker å bruke for mye penger på folieringen, men samtidig ønsker å fornye bilen eller kommunisere en merkevare. Antall elementer kan naturligvis være en begrensning, men her gjelder det å se de kreative mulighetene som finnes! En enkel og kostnadseffektiv løsning.

Delfoliering med print

Delfoliering med print er en litt mer omfattende løsning enn enkel dekor. Her dekker man større deler av bilen med folie, og får slik flere designmuligheter. Ved delfoliering er det større designelementer som kan går over dørene eller hele siden. Som oftest består folieringen av to lag, ett lag med bakgrunnsfarge og ett med designelementer. Her er det muligheter for mer avanserte designløsninger, noe som igjen krever nøye planlegging. Produksjonen er lik enkel dekor, men det er litt mer arbeid å montere.

Helfoliering

Ved helfoliering dekkes alle synlige, lakkerte flater. Dette er en rimeligere løsning enn for eksempel å lakkere bilen. Helfoliering beskytter lakken mot slitasje som steinsprut og småriper, men kan også bidra til å gi bilen et unikt utseende. Her er det nemlig muligheter! Du kan få strukturer i folien som ikke er mulig med vanlig lakk, som for eksempel karbon eller matt folie. Du kan også få en helt ny farge som stikker seg ut. Beskyttelsen folien gir bidrar til å ivareta gjenkjøpsverdien til bilen. Å montere helfoliering er omfattende, og det brukes mye folie for dette. Det gir likevel mange muligheter, da man kan legge flere lag med folie oppå hverandre. Slik kan man få et lag med helfoliering og ytterligere lag med logo, tekst, eller designelementer.

Helfoliering med print

Det siste alternativet for foliering av bil, er helfoliering med print. Her printes hele folien før man monterer den. Dette gir muligheter for å dekke hele bilen med trykte flater, noe som kan bidra til et utseende som skiller seg ut. En oppnår selvfølgelig samme beskyttelsen som ved helfoliering. Å få dette montert er omfattende. Som ved helfoliering er det mulig å legge flere lag på bilen, spesielt dersom man ønsker å få med en logo eller andre designelementer.

Vi hjelper deg med foliering av bil!

Foliering av bil er altså en meget effektiv måte å fornye bilens utseende, eller få eksponering for en merkevare. Å bruke dette effektivt krever som tidligere nevnt en tydelig plan, gjennomtenkt og profesjonelt design, og presis plassering. I tillegg krever det folie av kvalitet og en profesjonell påføring. Alt dette kan Creative Heads AS hjelpe deg med!

Du bestemmer selvsagt hvordan folieringen skal se ut. Vi kan også bistå deg med fargevalg, plassering av logo eller budskap, og om det kreves helfoliering eller bare på visse deler av bilen. Er du i tvil om hvordan designet skal være? Eller kanskje det er på tide med en helt ny visuell profil? Våre designere kan hjelpe deg, slik at utseende er perfekt tilpasset budskapet. Benytter du deg av Creative Heads for foliering av bil, kan du dessuten være helt sikker på at folien som brukes er den beste på markedet. Uansett om det er snakk om enkel dekor, delfoliering eller helfoliering, vi hjelper deg fra design til ferdig foliert bil!

Hvis du er i tvil om hvordan du best kan få frem din merkevare, eller kanskje ser behovet for en ny retning i markedsføringen, kan vi selvfølgelig også bistå deg med et spennende og nytt kreativt konsept. Sammen finner vi ut om hele bilen bør folieres, eller om det er mer effektivt å bare foliere visse deler. Vi finner en løsning som er perfekt tilpasset ditt budsjett og dine behov.

Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat om foliering av bil.