Creativeheads

CRO (konvertingsrateoptimalisering) er noe det blir snakket mye om, men hva er det egentlig? I denne første av to artikler om CRO får du vite hvorfor det er så viktig for din bedrift, og hvor du skal begynne når du skal jobbe med optimalisering.

Hva er CRO?

Konverteringsrateoptimalisering betyr å gjennomføre tiltak med mål om å øke konverteringsraten. Konverteringsraten er tallet på hvor mange av de besøkende på siden din som gjennomfører en ønsket handling. Hva som er ønsket handling kan være mange forskjellige ting, som for eksempel å fylle ut et kundehenvendelsesskjema, melde seg på et nyhetsbrev, laste ned en e-bok eller å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Å øke konverteringsraten kan være enkelt, for eksempel ved å sette ned prisen på produktene eller tjenestene dine. Dette er selvfølgelig ikke positivt for bedriften i lengden, så å jobbe med CRO handler like mye om å få bedriften til å tjene mer penger som å få folk til å bare gjennomføre en ønsket handling.

Derfor bør du bruke tid på CRO

Veldig få bedrifter bruker noe særlig tid og penger på konverteringsrateoptimalisering. Kanskje de har satt av mellom 100 000 og 1 000 000 kr på annonsering for å få kundene inn på nettsiden, men aldri brukt tid eller penger på å forbedre kjøpsprossen og brukeropplevelsen til kunden. La oss illustrere hvilken gevinst du kan sitte igjen med ved CRO med et nettbutikkeksempel:

Du har 200 000 brukere inne på nettsiden din i året, av disse kjøper 1% i snitt for 1000kr. Da har du en omsetning på 2 000 000 kr. La oss si at du forbedrer kundeopplevelsen og gjør siden din enklere å bruke. Tenk om du fikk flere til å konvertere fra besøkende til kunde, og at flere kjøpte tilleggsprodukter, for eksempel at 2% av de besøkende handlet for 1500 kr. Det vil gi en omsetning på hele 6 000 000 kr i stedet. Da blir det ganske tydelig hva verdien av å jobbe med CRO er.

Det finnes forskjellige typer konvertering

For nettbutikker er en konvertering stort sett et salg, men hvis du leverer tjenester kan det for eksempel være en relevant henvendelse fra besøkende som konverteres til en ny kunde. Hvis den besøkende har mulighet til å booke et møte med deg, er dette også selvfølgelig en konvertering. Det du uansett må starte med, er å finne ut hvilken handling en potensiell kunde kan gjøre på nettsiden som har høyest verdi for bedriften din.

Ulike faktorer som påvirker konverteringsraten

Relevanse: Hvor relevant er produktet eller tjenesten for de som kommer inn på nettsiden? Hvis du prøver å selge sjampo til noen som er skallet vil du ikke selge veldig mye. Hvis du selger barnesenger til noen som har barn, er sannsynligheten mye større for at du får solgt noe.

Kundeforhold: Hvis de som er på nettsiden kjenner til deg fra før og stoler på deg, er det mye lettere å selge til dem. Om de ikke kjenner deg er det viktig at de finner god informasjon om hvem du er og hva du kan tilby, og gjerne får lese referanser fra andre kunder.

Sesong: Er produktene tilpasset sesongen vi er i? Hvis du selger sesongavhengige produkter eller tjenester må nettsiden din endre seg hele tiden.

Pris: Konverteringsraten vil alltid være høyere om du selger billige produkter eller tjenester enn om de koster mye mer. Selger du bilprodukter vil du ha en høyere konverteringsrate enn hvis du selger biler. Jo dyrere produktene eller tjenestene er, desto lengre betenkningstid trenger man.

Pris og verdi: Hva de besøkende til nettsiden får igjen sammenlignet med hva det koster dem, er selvfølgelig veldig viktig. Det gjelder både om de betaler for noe og om de skal legge igjen kontaktinformasjonen sin mot at de mottar noe, for eksempel en nedlastbar e-bok.

Innhold: En god beskrivelse er veldig viktig, og hvordan du forklarer produktet eller tjenesten din kan ha stor betydning for konverteringsraten.

Design og brukeropplevelse: Hvorvidt nettsiden din har et godt design som gir en god brukeropplevelse på virker førsteinntrykket. Det har mye å si for konverteringene om du oppleves som profesjonell eller ikke.

Hva er egentlig en god konverteringsrate?

Det eneste fornuftige svaret her er at det bør være bedre enn sist måned. Så lenge du klarer å forbedre konverteringsraten, er det bra. Det finnes noen statistikker du kan benytte deg av, men det gir sjelden et riktig bilde av akkurat din bedrift.

Ikke undervurder hva du kan vinne på CRO. Det er mye dyrere å markedsføre bedriften din og lede målgruppen din til en nettside som ikke fungerer optimalt, enn det er å bruke litt tid og penger på optimalisering.

Lykke til med det første steget i konverteringsrateoptimaliseringen! I neste artikkel får du vite mer om hvilke konkrete tiltak du kan iverksette for å oppnå bedre resultater.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.