Creativeheads

Siden podcastformatets store gjennombrudd i 2014 og frem til i dag, har det vært en stor økning i antall lyttere. Faktisk har hele 91 % av befolkningen kjennskap til podcast – mens 65 % hører eller har hørt på det, i følge Den Store Podrapporten. Dette gir en god indikasjon på den store brukermassen der ute, men også mulighetene som ligger i podcastmarkedet. Med så mange folk, er det også muligheter for deg til å finne dine potensielle lyttere. Her får du 7 gode grunner til hvorfor du bør lage podcast.

1. Det er enkelt å høre på podcast

I dagens samfunn befinner vi oss i en kontinuerlig kamp om å fange folks oppmerksomhet. Enten det er over nett, sosiale medier, plakater eller TV, har vi alltid et ønske om å nå ut til forbrukere. Konkurransen er tøff, og med så mye reklame er det vanskelig å holde på forbrukerens oppmerksomhet.

 

Podcast er, i likhet med musikk, en rimelig tankeløs aktivitet. Dette gjør at du kan kan nå ut til forbrukerne under helt andre omstendigheter enn tradisjonell reklame, nemlig mens de multitasker. Flest nordmenn lytter til podcast mens gjør andre aktiviteter, som husarbeid eller gjøremål, sitter i bilen, går tur, er på jobb eller offentlig transport. Med en god podcast, kan du dermed oppnå å bli en del av målgruppens rutinemessige hverdag.

2. Podcast føles personlig

Fra 2022 viser tallene at de fleste nordmenn fortsatt lytter alene til podcast. I motsetning til andre og mer tradisjonelle typer media, vil en podcast føles mer autentisk ettersom innholdet som presenteres ikke er like manusstyrt. Når formatet blir gjort riktig, er det med på å dyrke en følelse av nærhet og tilstedeværelse blant lytteren.  

3. Podcast skaper følgere

Podcast som format er en ypperlig metode for å skape en følgeskare. Ved å lage gode podcaster, vil du få flere følgere etter hvert som populariteten øker. Noen kommer kanskje til å lytte kun en sjelden gang, men de av lytterne som virkelig liker stilen og innholdet ditt, forblir ofte lojale. Her får du en mulighet for organisk spredning gjennom deres anbefalinger av podcasten din til andre. Slik kan du opparbeide deg en gjeng med trofaste og ivrige lyttere.

4. Promoter dine produkter eller tjenester

En podcast er en enkel og billig metode for å reklamere produkter eller tjenester du tilbyr. Presenterer du reklamen som et eget avbrekk i episoden, vil du nå ut til folk. Tall viser at majoriteten av lyttere ikke har noe i mot reklame i en episoden. Faktisk har 1 av 4 lyttere utført en handling, som å søke opp mer informasjon, fortalt andre, vurdert å kjøpe eller faktisk kjøpt, etter å hørt reklame i en podcast.

 

Hvis du ønsker å dedikere en full episode om et produkt eller tjeneste, må du derimot tenke litt mer kreativt. Majoriteten av norske lyttere benytter seg av podcast for å bli underholdt, lære seg noe nytt, holde seg oppdatert eller for å slappe av. Det er derfor viktig at du balanserer promotering med et underholdende eller lærerikt innhold.

 

Har du for eksempel et fotballag, kan du dedikere episoder til å snakke om klubben og livet rundt. Utover i episodene kan du så nevne hvorfor man bør komme på kamp og hvor man kan følge klubben. Slik får du underholdt lytteren, samtidig som du får promotert klubben og henvist de til dine SoMe-kontoer, egen nettside og kamp. Det finnes mange metoder for å lage innhold rundt et produkt eller tjeneste, og gir deg en flott mulighet til å tenke kreativt.

Hør gjerne på podcastserien «Bank i bordet» av DNB og LSK. 

5. Bli en autoritet

Gjennom en podcast får du muligheten til å dele dine meninger og kunnskap. Velger du å snakke om innhold som omhandler din bransje, kan du etablere deg som en fagperson,  og danne nye forhold og kunder. Noe av det fine med podcast som medium, er at det tillater deg å dekke et bredt spekter av tematikk, men også gå i dybden. Nordmenn flest foretrekker lengre podcastepisoder på mellom 30-44 minutter, et tidsspenn som gir deg god tid til dekning av et tema.

6. Enkelt å produsere

I forhold til mange andre type media-produksjoner er podcast et av de enkleste og mest kostnadseffektive former for markedsføring. I teorien trenger du ikke mer enn en mikrofon og en PC, selv om det ikke skader med et ordentlig studio. Ettersom podcast er kjent for å være et frittalende format, kreves det heller ikke mye manusarbeid på forhånd.

7. Muligheter å nå ut til folk som ny produsent

Den store podrapporten fra 2022 avdekket at når det gjelder innhold, er vi opptatte av at podcasten har underholdende programledere. Verken omtale eller kjennskap til podcasten og programlederne er viktige. Som ny skaper, gir dette deg en unik mulighet til å produsere noe som når ut til folk. De aller fleste foretrekker sjangrene humor, historier fra virkeligheten og dokumentarer, så du må bare være kreativ i hvordan du skal presentere dine produkter og tjenester som innhold.

Trenger du hjelp til kreativitet? Få hjelp av Creative Heads

Virker podcast som noe interessant eller kanskje du allerede har en god idé, men ønsker hjelp til produksjon? I Creative Heads brenner vi for å levere kreative produkter av høy kvalitet. Les mer om hvordan produsere en podcast. Vi hjelper deg gjerne med alt fra idéskaping, produksjon til promotering. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.