Creativeheads

Creative Heads har snakket med Arash Saidi om chatbots og automatisering av kundehenvendelser. Saidi er grunnlegger og daglig leder i Kindly, som leverer chatbotløsninger for flere store norske selskaper. Hvordan vil slike løsninger påvirke nettsider i fremtiden?

En chatbot skal effektivisere henvendelser mellom bedrift og sluttbruker. En god chatbot svarer på vanlige spørsmål og retter henvendelsen til rett person dersom den ikke kan svare for seg. Slike roboter gjør at bedrifter sparer mye tid på generelle kundehenvendelser, noe som gir mer tid til å følge opp saker roboten ikke klarer å ta seg av.

Saidi gir noen tips til å lykkes med automatisering på din nettside:

– Analyser data for å finne ut hvilke utfordringer dine sluttbrukere har.

– Få på plass en strategi for hva som skal skje når din digitale assistent ikke kan svare.

Men Saidi mener at fremtiden er mye mer enn mange av de passive chatbotene man ser i dag. Han tror på mer proaktivitet i chatboter som personaliserer kjøpsopplevelsen og sørger for at kundene får det de trenger, avhengig av hva slags handlingsadferd de viser.

Med andre ord en smart, personlig shoppingassistent som yter tilpasset service.

En slik utviklet chatbot vil gjøre jobben enklere for eierne av nettsiden. De vil oppnå mer friksjonsfrie kundeforhold ved at den for eksempel hjelper til med å redusere kostnader i form av retur, fordi folk handler smartere på nett når de får personlig hjelp av assistenten.

Kindlys visjon er at språkteknologien og maskinlæringen som finnes skal være tilgjengelig der brukeren er, ikke bare i en boble nederst til høyre, og at den gir nytting informasjon til de besøkende slik de ville opplevd i et fysisk kundemøte.

Ønsker du å høre hele samtalen med Arash Saidi?

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.