Creativeheads

Markedsføring

Med riktig markedsføring kan du få de gode resultatene. Creative Heads står klare til å tilby rådgivning innen alt som heter markedsføring.

Markedsføring – et vidt begrep

Hva er markedsføring? Et bedre spørsmål er kanskje hva som ikke er markedsføring. Fordi markedsføring kan være så mangt, og det finnes utallige definisjoner av begrepet.

Det kan sies at selve ideen bak markedsføring er å skape synlighet. Markedsføring skal vise frem de produktene, tjenestene eller merkevarene det gjelder til omverdenen.

Hvorfor er markedsføring viktig?

Det er ikke mulig å forestille seg hvor mange aktører det finnes på markedet som driver med nøyaktig det samme. I tillegg til HM, Zara og Mango, finnes det utallige kleskjeder i verden. Og de fleste vet vi ikke engang navnet på! Dersom man ønsker å skille seg ut i markedet, må det virkelig gjøres en jobb. Her får man (dessverre) ingenting gratis.

Folk leter stadig etter nye produkter og tjenester. I mange tilfeller vil de la seg påvirke av eksterne faktorer. Kanskje ser de en kul bannerannonse, et morsomt Facebook-innlegg eller en spennende reklamefilm som vekker oppmerksomheten. Kanskje gjør dette at de inkluderer den aktuelle merkevaren i sin vurdering. Og ideelt gjør det til og med at de velger den fremfor konkurrentene. Nettopp derfor bør du investere pengene dine i markedsføring.

Vi hjelper deg med effektiv markedsføring

Våre kreative hoder er eksperter på markedsføring. Med bred kunnskap om temaet og mange års erfaring i bransjen, kan rådgiverne våre hjelpe deg med effektiv markedsføring.

Dette er noe av det vi kan bistå med:

● Utvikle merkevarestrategi

● Lage kommunikasjonsplan

● Produsere innhold til dine kanaler

Nøkkelen til gode resultater er skreddersydd markedsføring. Du kan ikke nødvendigvis bare følge strømmen og gjøre som alle andre. Det er lett å sette opp en annonse eller publisere en artikkel, men de blir ikke automatisk effektive! Hos oss får du markedsføring i samsvar med din identitet. Vi går i dybden for å bli kjent med deg, og slik kan vi produsere innhold i tråd med din merkevare.

Når du samarbeider med oss, har du også mulighet til å gjøre deler av markedsføringen selv. Vi er tross alt ikke kontrollfreaks heller! Til syvende og sist er det du som bestemmer over dine penger.

Hvorfor markedsføre gjennom et byrå?

Hos bedrifter er markedsføring noe som dessverre ofte havner langt bak i køen. Mange ender opp med å gjøre det litt halvveis. Noen ikke i det hele tatt. Med et markedsføringsbyrå i ryggen, unngår du at markedsføringen blir nedprioritert. 

Et byrå jobber hardt for at du skal nå dine mål med markedsføring. Hos Creative Heads får du resultatgaranti. Vi er eksperter på alt innen markedsføring, og vet hva som skal til for suksess i ulike kanaler. Vårt mål er at du skal få valuta for det du investerer. 

Dette er kun noen av mange fordeler du får med et byrå. Ønsker du å vite mer? I vårt blogginnlegg oppsummerer vi fire fordeler ved å bruke et byrå til markedsføring.

5 steg til effektiv markedsføring

Markedsføring kan være en utfordrende oppgave. Dette er et omfattende fagfelt, og det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte. Men tenker du gjennom følgende spørsmål, har du et godt utgangspunkt:

 

Først og fremst trenger vi et mål for markedsføringen. Vi må vite hvor vi skal ende opp. Vet man ikke hva man ønsker å oppnå, blir det vanskelig å gå videre i prosessen.

Målene vil være helt individuelle for ulike virksomheter. Eksempler på mål kan være økt omsetning, medieomtale eller flere besøkende på nettsiden. Velg de målene du vil, men pass på at de følger SMART-prinsippet – de bør være spesifikke, målbare, oppnåelige («achievable»), realistiske og tidsbundet.

Definer din målgruppe. Du må vite hvem du skal snakke til med din markedsføring. Her kan du blant annet bruke demografiske, geografiske og psykografiske kriterier.

Hvem er det mest hensiktmessig for deg å henvende deg til med ditt tilbud? Driver du et lokalt treningssenter i Drammen, kan det være lurt å rette seg mot mosjonister i nærområdet, fremfor bodybuildere som befinner seg i Tromsø.

Nå som du vet hva dine mål og målgrupper er, kan du gå videre til å tenke på hva du skal formidle gjennom markedsføringen din. Hvilket budskap kan hjelpe deg med å komme dit du ønsker?

Budskapet kan gjerne fortelle om dine produkter eller tjenester. Hvilke fordeler gir de? Hvordan får de kunden til å føle seg? Husk å tilpasse budskapet til din målgruppe – vurder hva du kan si som vil få dem til å bli oppmerksomme på deg.

Obs! Det du kommuniserer i din markedsføring må fremstå som en autentisk beskjed som kommer direkte fra deg. Det skal ikke se ut som en generisk melding som kunne vært laget av en robot.

Hva tror du Gunn (55) driver med på kveldstid, mens hun slapper av i sofaen med mobilen i den ene hånda og en kopp Earl Grey i den andre? Jo, ifølge statistikken sitter hun på Facebook (eller spiller Candy Crush). Sjansen for at hun er på TikTok er svært liten. Dersom du ønsker å nå ut til Gunn, er altså Facebook en kanal du bør satse stort på.

Ved å gå grundig til verks i valg av kanaler, kan du treffe ønsket målgruppe der de faktisk befinner seg. Og når du vet hvilke kanaler du skal benytte deg av, kan du tilpasse virkemidlene deretter.

Nå er det tid for å tenke på hvordan du skal fange målgruppens oppmerksomhet. Er det gjennom bilder, film eller tekst? Og hvordan skal bildene, filmen eller teksten eventuelt se ut? Tenk også på hvordan de ulike elementene kan kombineres.

Ønsker du å styrke din merkevare?

Creative Heads Studio hjelper deg med å få en tydelig firmaprofil og produsere innhold som skaper verdi for deg og dine kunder.