Creativeheads

SEO - SØKEMOTOROPTIMALISERING

Søkemotoroptimalisering har som mål å hjelpe kunder og målgrupper med finne det det de er på jakt etter. Basert på innsikt og analyser kan vi optimalisere nettsiden slik at den vil forbedre rangering i nettsøk.

Med hjelp av ulike metoder kan vi tilby våre kunder søkemotoroptimalisering (SEO) slik at de vil bli synlig for sitt marked.
Trender viser at kundegrupper klikker i økende grad på de organiske treffene målt mot de betalte (Google Ads). Dette viser at organiske visninger i høyere grad treffer med relevanse basert på brukerens søk.

Når vi skaffer oss oversikt om hva som blir søkt etter og hvor mange som søker dette pr. måned, vil vi kunne utvikle unike landingssider med søkemotoroptimalisering slik at disse sidene dukker opp i søk.

SEO

Analyse

Gratis analyse av din nettside

Ønsker du en analyse for å se om søkemotoroptimalisering (SEO) kan hjelpe til å øke treff og konvertering på ditt nettsted?

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Hvordan kan vi hjelpe deg å blir mer synlig med søkemotoroptimalisering?

Søkeordsanalyse
For å bli synlige i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo, er det viktig å vite hva du ønsker å bli synlig på. En søkeordsanalyse gir oversikt over hva målgruppen søker etter, hvilke begreper de benytter og hvor mange som søker dette per måned. Med riktig innsikt kan vi tilpasse oss brukerreisen og skreddersy landingssider for en bedre brukeropplevelse.

Konkurrentanalyse
En konkurrentanalyse gir god oversikt over hvilke søkemotorkptimaliseringer som burde benyttes målt mot konkurrentene. Ved brukt av analyseverktøy og egne metoder vil kunne finne ut hva som må endres og optimaliseres for å oppnå ønsket resultat.

Teknisk SEO
Tenisk SEO handler om hvordan nettstedet er bygget rent teknisk. Noen av kriteriene kan være hastighet på server, komprimering av bilder og komprimering av kode (HTML, CSS, JS). Det handler om hvordan gi en god brukeropplevelse. Det er også viktig at Google kan lese robot.txt og har tilgang til sitemap. Med verktøy, kunnskap og erfaring kan vi hjelpe nettstedet ditt å oppfylle de tekniske kriteriene Google og andre søkemotorer stiller.

Optimalisering og monitorering
Når et nettsted eller landingsside er søkemotoroptimalisert og lansert, er det viktig å monitorere slik at vi får oversikt over hvordan siden rangerer i sitt marked. Dette kan være at søkemotorene endrer algoritmene, endrer vekting på hva som er viktigst og eventuelt tillegger nye krav. Konkurrenter kan også endre innhold og annen informasjon på sine sider, slik at vi må optimalisere ytterligere for å nå ønsket posisjon.

Autoritet
Autoritet er et viktig parameter hos Google og andre søkemotoraktører. Dette handler om hvordan nettstedet blir oppfattet av markedet. Google ønsker å løfte frem seriøse og tillitsskapende aktører og verdien av autoritet bygges over tid. Begreper som «TrustFlow» og «Moz»-score blir brukt når man måler et nettsted sin autoritet.

Med hjelp av verktøy vil finne ut hvem som blir ansett som de mest relevante på sitt fagområde og med dette vite hvilke tiltak som må benyttes for at våre kunder skal oppnå en slik posisjon.

Kontakt oss
Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering og Teknisk SEO, ta kontakt med oss for hyggelig samtale.

5 tips om søkemotoroptimalisering

1. Overskrift, titler og metabeskrivelser.
Hver unike landingsside skal kun innholde 1 stk H1-overskrift. Om siden innholdet flere overskrifter og undertitler, må disse markeres med H2, H3 osv. basert på viktighet.

2. Bildetitler og Alt-tekst.
Det er viktig å legge inn tekst om hva som vises på bildene. Google benytter denne teksten for å vise de i bildesøk. For brukere som ikke kan se bildet, hjelper dette når de får bildet opplest. Tittel som «img_2931.jpg» sier ingenting om bildet, men i eksempelet «creativeheads_logo.jpg» er tittelen mer beskrivende som søkemotoroptimalisering.

3. Komprimering av bilder.
Hastighet på nettsiden er et viktig parameter innen SEO (Søkemotoroptimalisering). Ved å komprimere bildene vil størrelsen på filen bli mindre og siden vil laste raskere. Dette kan blant annet gjøres i photoshop ved å eksportere for web med optimaliserte innstillinger eller benytte online-verktøy som https://tinyjpg.com. I WordPress kan bruk av tredjeparts plugins som Imagify og Smush benyttes til komprimering av bilder.

4. Unngå duplikat.
Å kopiere innhold og tekst fra andre sider kan gi negativ innvirkning på rangering av nettsiden. Google leser alt innhold og vet hvilke som publiserte innholdet først. Søkemotorer vil rangere unikt innhold høyere og plassere duplikat lengre ned i søkeresultatet

5. Sosiale medier.
Søkemoterer ser om nettsider og landingssider blir delt på sosiale medier. Desto flere som deler siden videre kan bidra til økt organisk rangering. Linker til nettsiden har en egen verdi og vil også kunne tilføre nettsiden økt autoritet.

Stian

Stian har lang erfaring som webdesigner og bred teknisk kunnskap om hvordan optimalisere nettsider for å oppnå ønsket resultat.

Beholde eksisterende webside eller bygge ny?

Dette er et spørsmål vi ofte får. Etter å ha gjennomført analyse av siden vil vi komme med anbefaling om det er hensiktsmessig å bygge en ny side eller beholde eksisterende. I noen tilfeller er nettsiden utdatert og mangler nødvendige verktøy som er tilpasset dagens nettlesere.

I mange tilfeller ser vi at vi kan benytte dagens side, men at denne ofte trenger søkemotoroptimalisering. Vi kan utføre hele jobben, eller hjelpe til slik at kundene kan utføre optimaliseringen på egen hånd.

Hva er målet med søkemotoroptimalisering?

En god SEO-strategi er nøkkelen til success i søkemotoroptimalisering. De som velger å fokusere på optimalisering av nettsidene vil ofte åpne positive resultater som:

  • Økt trafikk til nettstedet eller landingssiden
  • Styrking av brand og merkevare
  • Økt salg og konvertering
  • Flere kontakthenvendelser via kontaktskjema og telefon
  • Mulighet til å senke annonseringskostnader i Google Ads eller andre medier.

Det er store forskjeller i antall digitalt besøkende ved å være synlig som nr.1 og nr.2 i søkemotorer. Desto høyere du kommer i søkemotorer gjenspeiler seg ofte antall bestillinger, konverteringer og henvendelser. Tall viser også at organisk besøkende ofte konverter bedre enn besøkende som kommer via betalt annonsering.

Mesteparten av det vi har skrevet om på denne siden om søkemotoroptimalisering omhandler i hovedsak det skjer «on-site», altså arbeidet som utføres på selve siden. Det er da viktig og ikke glemme at en betydelig faktor for rangering kommer fra det som betegnes som «off-site» søkemotoroptimalisering.

Når vi snakker om «off-site» så er dette de viktigste elementene søkemotorene vektlegger: Linker, Autoritet, Lokalitet, Sosialt og Historie. 

Google verdsetter linker som kommer fra andre nettsider. Desto høyere verdi det er på disse linkene, jo mer vil disse påvirke nettsiden. Google og andre søkemotorer måler hvor linkene kommer fra og leter etter relevanse til siden den peker på.

Hvis linken kommer fra en side som handler om «bil», og peker på en side som handler om «kattemat» vil denne linken bli svakere enn om de peker til en side som handler om «bil».

Autoritet på en side vil øke over tid hvis den jobber søkemotoroptimalisering kontinuerlig, produserer innhold som er relevant og tiltrekkes ny brukere.

Viktigheten av det som skjer utenfor nettsiden

SEO-NYTT

Informasjon om søkemotoroptimalisering og hvordan skape resultater med å benytte det riktig.

SEO er håndverk med øye for detaljer.

Kvalitet eller kvantitet?

Google har som fokus og finne informasjon og levere resultater som er mest relevant basert på søket. Google leser igjennom nettsidene, ser etter mengde ord, søkeordprosent (hvor ofte det skrives om det du har søkt etter i teksten) og andre synonymer knyttet til søkefrasen.

Google måler også hvor ofte siden blir besøkt, hvor mange unike som leser den og hvor lang tid de benytter inne på siden. Søkemotorer monitorer i tillegg hvor mange som deler siden i sosiale medier og hvor mange som igjen finner det interresant.

Fokuset for innholdet på siden burde alltid være kvalitet, kvalitet, kvalitet! En god landingsside som er søkemotoroptimalisert vil gi deg høyere kvalitetspoeng av Google, som igjen vil kunne bidra til forbedret rangering.

Er nettsiden også bygget for mobil?

Siden 1. juli 2019 har Google benyttet «mobile first» indeksering aktivert som standard for alle nye nettsider. Det betyr at det er viktig å tilpasse søkemotoroptimalisering også for mobil.

En nettside vil ofte rangere forskjellig på desktop og mobil basert på optimaliseringen. Så når vi ser at trafikk til websiden fra mobil som enhet øker, er det viktig å prioritere søkemotoroptimalisering for mobil og andre plattformer.

Responsiv webdesign er metoder og verktøy på nettsiden som gjør at innholdet kan tilpasses til hvilken som helst skjermstørrelse. Den vil også tilpasse menyer og navigeringsfunksjonene på siden slik at den gir den beste brukeropplevelsen. Responsive nettsider med god søkemotoroptimalisering vil rangere bedre i søkemotorer.

Google måler også hvor ofte siden blir besøkt, hvor mange unike som leser den og hvor lang tid de benytter inne på siden. Søkemotorer monitorer i tillegg hvor mange som deler siden i sosiale medier og hvor mange som igjen finner det interresant.

Fokuset for innholdet på siden burde alltid være kvalitet, kvalitet, kvalitet! En god landingsside som er søkemotoroptimalisert vil gi deg høyere kvalitetspoeng av Google, som igjen vil kunne bidra til forbedret rangering.

CreativeHeads-SEO

En viktig del av søkemotoroptimalisering handler om å tilpasse deg ulike flater og teknologier.

Wikipedia skriver dette om søkemotoroptimalisering: Skal nettsider bli tilgjengelig i søk må de kunne oppdages av søkemotorene. Siden må bygges slik at Google og andre søkemotorer kan tolke siden og innholdet. Søkemotoren må kunne mellomlagre resultatet, slik at siden kan vises til brukeren. Les mer om søkemotoroptimalisering på Wikipedia.

Beholde eksisterende webside eller bygge ny?

Vil starte med å anbefale å lese våre 5 tips om søkemotoroptimalisering som du vil finne lengre opp på denne siden.

URL

Vi kan starte helt øverst på siden i URL-feltet. Det er viktig at nettsidens tittel samsvarer med teksten i url. Hvis tittelen er SEO-Søkemotoroptimalisering, er det viktig at url inneholder ordet i permalinken som eksempel: www.creativeheads.no/
sokemotoroptimalisering. 

Sikkerhetssertifikat

SSL sertifikat er også et viktig element for en optimalisert side. Det er viktig å ikke overse dette, da det har betydning for nettstedets rangering. Nettsider som kun har http:// og ikke https:// vil få betegnelsen «ikke sikker» og oppleve lavere prioritering i søkemotorer som Google.

Bilder og video

Det anbefales at siden inneholder bilder, og helst også video. Om videoene er lastet opp i Youtube, Vimeo eller andre videotjenester, er det viktig at meta-tekst blir utfylt på disse. Søkemotorer vil da se relevanse mellom videoene og landingssidene de blir benyttet på, som igjen vil kunne bidra til forbedret organisk rangering.

Når bilder lastes opp er det viktig at disse Alt-tagges og at bildebeskrivelse blir utfylt. Dette en viktig del av søkemotoroptimalisering, men også en viktig del av universell utforming.

Det at bildene er beskrevet godt er også en faktor for Google bildesøk. Mange benytter dette for å finne det de er på jakt etter, og kanskje finner de akkurat det du kan tilby med denne metoden av søkemotoroptimalisering.

Struktur

Som nevnt tidligere i denne artikkel er det viktig å hjelpe søkemotorene med å fortelle de om hva som er det viktigste innholdet på nettsiden. Dette gjøres med hjelp av header-tagger. Disse er rangert etter viktighet og benyttes som følgende: De viktigste overskriftene tagges H1, det som er litt mindre viktig tagges H2, deretter H3 osv.

Dette hjelper brukere med og enklere finne det de er på jakt etter av informasjon når de søker. Og når vi vet at Google optimaliserer sine algoritmer kontinuerlig for å gi den beste brukeropplevelsen, vet vi at dette er et viktig punkt å prioritere i jobben med søkemotoroptimalisering.

Domene

Valg av type domene kan også ha innvirkning på hvordan nettsiden rangerer. Søkemotorer utvikles med fokus om å vise relevant informasjon basert på hvor du befinner deg når du søker.

Hvis du lurer på om du skal velge et .no domene, eller .com domene, er det viktig å basere dette på hvor markedet ditt befinner seg. Er markedet i hovedsak lokalisert i Norge anbefales det å benytte et .no domene. Er markedet i USA, er det .com domene som vil gi best organisk rangering. Valg av domene er et ledd i søkemotoroptimalisering.

Verktøy

Det finnes mange tilbydere av verktøy som monitorer nettsiden og aktiviteten av denne. Hvis du er på jakt etter et enkelt verktøy som gir god innsikt om brukeratferd, konvertering og sidens tekniske status vil vi anbefale Google Analytics og Google Search Console.

Se en kort gratis innføring her.